Ferengi op Parade met muziek Remco de Kluizenaar

Als componist muziek schrijven voor theater van iemand anders, dat mocht ik doen voor het prachtige werk “Ferengi” van Maakfabriek – Dienke Groenhout. De gelijknamige voorstelling “Ferengi” (wij de vreemdelingen), speelt op Festival de Parade van 28 augustus t/m 3 september 2023 in Amsterdam.

een preview van de muziek op soundcloud

Ferengi van Maakfabriek Dienke Groenhout in Addis Abeba (c) Dienke Groenhout

Het Ferengi oevre van Dienke Groenhout
geïnspireerd op kunst en rituelen uit o.a. Ethiopië maakt Groenhout prachtige “draagbare sculpturen”, waar ze zelf in kroop in oa Addis Abeba en Parijs. Ferengi is het Ethiopische woord voor “witte vreemdeling” of “gekke Europeaan”. Vanuit dit woord gaat het Ferengi werk over identiteit, over wel of niet bij een cultuur willen (of kunnen) horen, over het kijken naar jezelf en je eigen gebruiken als vreemd. De ervaring van binnenin zo’n Ferengi kostuum, bekeken worden als vreemde en je omgeving met andere ogen stiekem terug bekijken, dat wilde Groenhout graag delen met een theaterpubliek. Ze ontwikkelde opblaasbare kostuums waarin ze publiek meenam op een reis over een druk festivalterrein.

De voorstelling Ferengi en muziek
De muziek die Remco de Kluizenaar hier bij componeerde, te horen op een koptelefoon in het kostuum, betrekt geluiden van festivalpubliek, zoals geroezemoes, lachen en proostende glazen in de muziek. De geluiden raken vervormd, er ontstaat vervreemding van de omgeving waar je net nog zelf deel van uitmaakte. zo raakt je een half uur lang ondergedompeld in het beeldend kunstwerk. Je begint met het geritsel van het kostuum dat zich ontwikkeld tot beats van allerlei plastic geruis en geklik, overgaand in een wereldmuziek-medley die je al swingend op verbindende trompetlijntjes langs diverse werelddelen brengt, via een solo van 4 internationale dansers op deze muziek, naar een opblaasbare bubble waar het publiek samenkomt bij rustgevende meditatieve klanken en het geluid van makke koeien in een stal.